پژوهشمقالات

چرا ضایعات شیشه بازیافت می شوند؟

مقدمه
شیشه یکی از مواد بازیافت پذیر است که بازیافت آن علاوه بر صرفه اقتصادی، کمک شایانی به محیط زیست نیز می کند. چرا که ضایعات شیشه علاوه بر ایجاد یک جلوه ناخوشایند، به سبب برندگی، آسیب بسیاری را برای انسان به دنبال دارد.
هر چند شیشه در مقایسه با بسیاری از متریال های دیگر، قیمت پایین تری دارد اما شکننده بودن آن سبب افزایش هزینه هاي جابه جایی و حمل و نقل آن می گردد. به همین خاطر بازیافت ضایعات شیشه، به صرفه می باشد.
در خلال این مطلب به اهمیت و چرایی بازیافت ضایعات شیشه پی خواهیم برد.

تاریخچه کشف شیشه
شیشه قدمت بسیار زیادی دارد. آن طور که شواهد نشان می دهد از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح، در خاورمیانه از آن عنوان دانه های تزئینی استفاده می شد و در سال هزار و پانصد و پنجاه قبل از میلاد، به شکل ظرف شیشه ای به کار رفت.
در قرن بیستم، کاربرد های این ماده بیشتر شد و برای انواع وسایل تزیینی، بطری های نوشیدنی های مختلف، شیشه پنجره و سکوریت کارایی پیدا کرد.
اولین شیشه کشف شده که ابسیدین نام دارد همان شیشه ای بود که در مناطق آتشفشانی یافت می شد.

بازیافت شیشه چگونه انجام می شود؟
از آنجایی که تنوع در بین شیشه ها بسیار بوده، ضایعات آنها را قبل از بازیافت بر اساس ویژگی هایی همچون رنگ از یکدیگر تفکیک می کنند. چرا که بازیافت انواع مختلف شیشه با هم می تواند از کیفیت محصول نهایی تولید شده کم کند.
ضایعات مورد نظر با عبور از نوار نقاله، از ناخالصی هایی جدا می گردند. فلزات آهنی به روش مخصوص جدا می‌شوند. بعد از آن نوبت به جدا نمودن ناخالصی ها با سایز بزرگتر مانند درپوش های پلاستیکی و آلومینیومی می رسد. با خرد و آسیاب کردن ضایعات شیشه، می توان خمیر شیشه تهیه کرد که درون ماشین پخت قرار می گیرد. مرحله آخر هم به بسته بندی محصول تولیدی اختصاص دارد.‌

اهمیت بازیافت ضایعات شیشه
بازیافت ضایعات شیشه از جهات مختلف به ویژه کاهش آلودگی اهمیت دارد. تحقیقات، میزان کاهش آلودگی از این طريق را تا چهارده درصد نشان می دهد‌. همچنین کاهش بیست و پنج تا سی و دو درصدی انرژی را هم به دنبال دارد.
علاوه بر این به حفظ ذخایر و منابع طبیعی به عنوان ماده اولیه کمک می کند. با توجه به حجیم بودن این گروه از ضایعات، فضای زیادی اشغال می شود و با بازیافت آنها نیازی به این فضا برای دفن آنها نمی باشد. بازیافت شیشه می تواند نوعی اشتغال‌زایی هم ایجاد کند. به کمک این ضایعات می توان کاشی های رنگی تولید کرد.

شیشه های مناسب برای بازیافت
همان طور که گفته شد، شیشه ها انواع مختلفی دارند. به همین خاطر ضایعات شیشه دارای تنوع زیادی بوده. اما باید توجه داشت که کدامیک از آنها برای بازیافت مناسب است. شیشه های بطری چه به صورت رنگی و چه بی رنگ، شیشه پنجره و ظروف غذا جزو شیشه های مناسب جهت بازیافت به شمار می روند. اما محصولات شیشه ای که حاوی مواد شیمیایی خطرناک آزمایشگاهی و یا پزشگی هستند باید دفن شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
برای تماس کلیک کنید تماس=معامله